tirsdag 28. juli 2009

Livet paa Ko-Phi-Phi

Greetings from Phi-Phi!


Omsider forlot vi Kanchanaburi, hele gjengen, og dro til Bangkok. Det kosta oss "hele" 140Bt (ca. 23kr) i en meget komfortabel minibuss med aircondition og god plass (2.5 time tok det) - genialt. I Bangkok dro vi rett til Kao Sarn Road - som er det mest populaere backpackeromraadet. Der fikk vi en siste natt med tigertempelgjengen, samt noen venner fra Kanchanaburi og Tyskland som ble med for anledningen for aa ta en siste fest med oss. Bangkok er ikke noe blivende sted, men egner seg meget godt til shopping av alt mulig mikkmakk og festing!

Dagen etter tok jeg og jentene fly til Soer-Thailand, naermer bestemt Krabi. Det var moerkt da vi kom, samt at monsunen ble skrudd paa for full guffe, saa det ble en rolig kveld - noe som passa bra etter Bangkok by night kvelden foer.

Vi vaakna opp til straalende sol og paa ferga gjoerde vi da selvfoelgelig tabben som nesten alle gjoer i Thailand, var litt for lenge i sola. Jeg slapp billigst unna, men Bryndis og Sonja ble skikkelig brente. Vi ankom Ko-Phi-Phi som vi hadde hoert saa mye bra om, og jeg kan med haanda paa hjertet si at jeg er langt i fra skuffa! Allerede da ferga la til kai kunne jeg konstatere at dette er noe av det mest eksotiske jeg har sett. Turistifisert, of course, men det er lavsesong naan saa det er helt perfekt! Dette er plassen for unge folk (spesielt de single) som oensker postkort-strender, snorkling, god mat, avslapping og beachparties. Vi trives saa godt her at vi allerede har forlenget oppholdet her med et par dager mer enn vi tenkte. Vi tar en dag av gangen, og hittil er vi ikke i naerheten av aa vaere lei av plassen. Vi bor paa Uphill Cottage, et gjestehus av den billigere sorten men med eget bad og godkjent standard, i et roligere stroek med 5 min gange fra "sentrum" av Ton Sai (hoved"byen" paa Phi-Phi) og 5 min fra naermeste strand. Her yrer det av liv, men som sagt ikke for mye, og aldersgruppen 20-30 dominerer saapass at man nesten maa snu seg naar man en sjelden gang ser noen som er yngre eller eldre. Det er en god del skandinaver her, men det er generelt en god blanding av alle nasjonaliteter, mest vestlige da.




Bryndis fikk heteslag og maatte paa sykehuset i forgaars, men naa har hun kommet seg og er nesten 100 % igjen, heldigvis!

paa Cosmic






Stranda vaar!

























Igaar var vi paa en heldagstur til ulike destinasjoner rundt paa Phi-Phi oeygruppen. Vi snorklet paa flere steder (bl.a. Shark Point - men jeg saa ingen hai...), og var paa bl.a.


* Bamboo Island (nydelig!) - "paradisoey"


Moi paa Bamboo Island
















* Monkey Beach - strand med masse aper (makaker)

















Sonja paa Monkey Beach


* Pileh Bay paa oeya Phi-Phi-Leh - en slags lagune, helt fantastisk nydelig. Fineste plassen jeg har vaert i hele mitt liv

















S, B & J i Pileh Bay


















Jeg kunne flyte rundt her i timesvis uten aa bli lei...


* Maya Beach - stranda hvor filmen "The Beach" ble filmet...




Idag har jeg og Bryndis vaert paa stranda her og bare slappa av (Sonja er forkjoela og ble paa rommet). Det var litt overskyet, noe som gjoer det perfekt aa vaere paa stranda her, man blir ikke brent og det er ikke for varmt. Vannet er saa varmt her at det i dag faktisk var varmere enn i lufta. Jeg og jentene har vaert ute paa livet nesten hver kveld, og det er det snaert tid for naa igjen, saa jeg maa skynde meg. Har nettopp vaert aa kjopet kveldens antrekk, for 60NOK, og snart er det dags for den "faste" rutinen: middag paa stamplassen Cosmic, saa en liten bar-runde - bl.a. innom Reggae Bar hvor det er amatoer-thaiboxing hver kveld (like komisk hver gang), saa ved midnatt gaar vi til stranda hvor det er beach/bucketparty (for de som ikke vet hva bucketparty er saa er det en vanlig ting her, man kjoeper drinker i boetter - bokstavelig talt). Det er alltid flammeshow de foerste par timene av festen, det vil si at noen thai'er sjonglerer med brennende ting av ymse slag, men hoejdaren er naar de tenner paa en ring, en limbostokk etc., som man kan proeve seg paa hvis man er modig/dum nok til det. Ja, jeg har hoppa gjennom en saann ring EN gang (det var en stjerne, forresten), men det var den stoerste ringen - det gikk bra. Kombinasjonen alkohol og flammer er jo ikke helt bra, noe det finnes mange vandrende bevis paa her i byen hver dag. Mange av de "toeffe" gutta boys gaar rundt med store bandasjer.


Naa henger jeg allerede etter de to andre jentene, saa jeg maa avslutte. Hei saa lenge!

1 kommentar:

  1. Ååååå, er så misunnelig!!! hihi Virker som du har det bare helt tipptopp! Knall te dæ da! Fortsett me oppdateringa!
    Alt vanlig her hjemme... Har siste vakt på Britannia i dag og er ikke akkurat lei meg... hehe Skal bli godt me et par dager fri nå! Skal i sølbryllup til foreldrene til Jørgen på fredag og utdrikningslag til Mirjam på lørdag... Så dagan går fort!
    Kos dæ videre :)
    Klem Toril

    SvarSlett