torsdag 2. juli 2009

Ankomst TigerTempelet

Sawasdee-ka! Hei folkens! :) Saa var jeg her da, paa Tiger Temple! jiiiizez...! Har liten tid saa det blir et kort innlegg, men jeg kunnet skrevet bok allerede! No kidding... Det her er en ut-av-kroppen-opplevelse, paa mange maater!

Reisen
Kort sagt kan jeg si om reisen at den gikk veldig bra. Flyturen fra Stockholm til Bangkok paa 10.5 timer ga litt jetlag, men siden jeg er B-menneske gikk det bra, hehe. Vi (jeg og svenske Ulrika) dro rett inn til Bangkok, leide et billig hotellrom der (hehe, 2stjerners i Thailand var jeg litt spent paa, men d var helt OK faktisk!). Vi sov litt der mens vi ventet paa at butikkene skulle aapne, for det var jo tiiiidlig morgen da vi kom dit. Saa ble d turbo-shopping paa MBK shopping centre - jeg tror jeg saa ut som en ugle med vidaapne oeyne hele tiden...saa mye rart og billig. Men vi hadde bare tid til noen must-haves og litt mat, saa gikk turen videre. Vi tok taxi til Kanchanaburi, ca. 3,5 timer (kosta oss saavidt over 200 kr hver), og ble moett der av en av de som jobber paa tempelet. Paa Buddah Bar ble vi introdusert for flere av de frivillige, baade nye og gamle. Vi tok tidlig kveld, og fikk skyss med de andre til tempelet kl.06:00 dagen etter.

Tempelet
Hehe, hvor skal jeg begynne... jo, jeg kan bare si med en gang uten aa mene aa vaere noen show-off at dette er ikke noe for pyser! Og da snakker jeg ikke bare om tigrene, men nesten mer om hygieniske aspekter, klima og sist men ikke minst KRYP! Kan med haanda paa hjertet si at dette er en av mine stoerste utfordringer hittil i livet! Men alt har sin pris, og FOR en gevinst dette gir....

TIGERS
Det foeles helt absurd men allerede etter to dager har jeg klappet og sittet paa (!!!) den stoerste hanntigeren her (Payak,5 år), gaatt tur med slash baert, flaskematet, lekt og koset med 2.5 mnd gamle tigerunger (det er 4 stk i kullet), sett nesten nyfoedte tigerunger (2 dager da vi kom), sett paa naar de store tigrene faar trimmen sin (de slippes loese ut i et omraade med vann og leker saa de kan springe rundt), badet 6 mnd gamle tigerunger - allerede sykt kraftfulle vesener etcetcetc.. Det hele er saa ubeskrivelig at jeg klarer ikke helt aa forstaa det. Har allerede maaange bilder men ingen mulighet til aa legge de ut naa. Selve arbeidet er baade krevende, og det er mye aa laere, men det gaar bedre og bedre. Vi har mye med turistene aa gjoere, og der er det ogsaa mye rart... Men anyway: til alle som har hoert ryktene om at tempelet doper de store tigrene - NO WAY. Det kan jeg med haanda paa hjertet si at de ikke gjoer. Dere skulle bare sett i dag naar de vaaknet til live etter et regnskyll da vi var i canyonen der de faar trimmen sin.

BUGS OG MERE TIL
Maaten vi (jentene iallefall....) bor paa kommer nok til aa sjokkere de fleste jeg kjenner, men det kan jeg ta mer om senere. Jeg gaar ihvertfall rundt konstant skitten og sticky, og har ingen planer om aa dusje i den "dusjen" vi har (som ikke fungere helt heller). Det er veldig vanlig at de frivillige drar inn til byen ofte for aa ta en natt paa hotell der, slik som vi skal naa i natt. Jeg er ikke spesielt redd for insekter og andre kryp generelt, men jeg har vel adri vaert saa nervoes som her. Vi har heldigvis ikke sett saa mye (ennaa...) men det er baade skorpioner (fant 2 doede paa rommet vaart i gaar), edderkopper (og da mener jeg store!), skolopendere (centipedes) og slanger (kobra etc.) for aa nevne noen - og mange av dem er giftige og tilogmed noen doedelige. Rommene vaare er IKKE tette, saa vi la oss nesten med doedsangst inatt (jeg sovna faktisk som et lys etter noen timer med urolig kasting paa kroppen). Jeg sover forresten paa den oppblaasbare flytemadrassen min fra Bulgaria :P (vi fikk ikke senger - det er imot reglene i tempelet aa sove paa "luksurioes seng"). Men anyway - det er bare noen dager siden en av de frivillige som har veart her en stund fikk en kobra inn paa rommet sitt. Men hittil har jeg bare blitt bitt av et par mygg og en fire-ant. Saa dette blir spennende folkens! hehe...:S

Naa har jeg ikke spist paa 8 timer (mister litt matlysten av klimaet, kanskje malariatablettene ogsaa, og maten vi faar paa tempelet er "litt" spesiell, pluss at lunsj maa vi egentlig fikse selv). Vi er i byen (Kanchanaburi, "Kanchan") naa, og skal paa nattmarked etter maten for aa handle litt staesj! Tok nettopp en dusj - som var den beste i hele mitt liv tror jeg....! Har ikke tid til aa skrive mer - gotta go! Mye aa gjoere foer litt soevn skal inntas foer avgang 06:00 i morgen tidlig! Klem fra tante reisende June

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar