mandag 3. august 2009

Koh Tao - velvaere i fokus

Over: Mango Bay, Koh Tao

Hei! Naa har vi tilbragt 3 dager paa Koh Tao, hvor vi stort sett bare har slappet av. Livet paa Phi Phi var aldeles herlig, men vi ble slitne av saa mye action hele tida, saa det var godt aa komme seg litt bort til en roligere plass.


Vi kjoepte en billett som tok oss med ferge fra Phi Phi til Krabi, buss fra Krabi til Surat Thani, og med baat fra Surat Thani til Ko Tao. Denne baaten var en saakalt nattbaat, og glemmes ikke lett, derfor skal den faa litt plass her. Hele opplegget ga sterke assosiasjoner til filmen "Amistad" om slaveskipet ved samme navn... Paa hver siden av midtgangen inne i den lave og trange 2.etg paa baaten (eller balja om jeg skal si det mer korrekt) var det lange madrasser med nummer over. Paa billetten vaar fant vi et nummer i det ene hjoernet, som tilsa hvor vi skulle ligge. Og det var ikke akkurat store plassen vi fikk hver, for aa si det saann. Jeg laa klemt mellom Bryndis og ei fremmed jente, og naar jeg laa paa ryggen var det ikke plass til at jeg kunne ha armene mine ved siden av meg. Vi tilbragte 7 timerpaa baaten,
jeg sier ikke mer enn det, men vi kom endelig fram til havna paa Koh Tao kl.06:00 om morgenen. Vi ble skufla opp i en "taxi" (dvs. lasteplanet paa en pickup) og kjoert til hovedstranda - hvor vi vandra rundt i svime og proevde aa finne en plass som hadde ledig rom. Etter flere timer, mye om og men, soving paa div. benker og en laber frokost paa 7 eleven, snubla vi over en bungalow som nettopp hadde blitt ledig. Midt i blinken for oss: god plass, 2 store dobbeltsenger, eget bad m/kalddusj, takvifter. Og 10 meter unna stranda da gitt (dvs. saa godt som paa stranda)! Dette for 800Bt/natt (totalt) - dvs. 160 kr, ca. 53 kr hver - egentlig ufattelig. Livet her paa Koh Tao er veldig avslappa, her har vi bare pleid oss selv og nytt en laid back tilvaerelse. Vi har slappa av paa stranda, bada, spist god mat, tatt manicure og pedicure, thaimassasje etc.....


Fra bungalowdoera vaar paa Koh Tao


Bryndis har faatt influensa, saa hun har bare holdt senga de siste par dagene. Jeg har derimot vaert i toppform, og hoppa opp av senga og ut paa stranda som vanlig. Hoeres ut som jeg burde vaere superbrun, men husk det er regntid her. Dvs det er mye overskya, noe som bare gjoer det bedre egentlig, for det gaar faktisk an aa vaere i sola uten at det blir for ubehagelig, og farge faar man jo her selv om det er fullt skydekke.

Jeg og Sonja dro paa heldagstur med baat rundt Koh Tao idag, med 3 snorklestopp og en annen stopp paa en slags paradisoey-plass. Snorklinga her var fantastisk- og jeg var saa heldig aa stoete paa hai ogsaa, black tip reef sharks - visstnok. De to foerste stoppene var supre, vaeret var knall, men paa tredje stopp kom monsunen en tur, og resten av turen ble litt vaatere og mer boelgete enn vi hadde haapa paa. Men for meg var haiopplevelsen verd hele turen. Var gira i to timer etterpaa.



Yeeha!

Nanguyan Island

Ikveld er det bare avslapping igjen, imorgen gaar turen til Chumpon paa fastlandet, saa har vi bestemt oss for aa dra til Phi Phi igjen, som blir avslutningen paa oppholdet for min del. Vi savner plassen og vennene vaare der. Planen var opprinnelig aa dra paa det berykte fullmaanepartyet paa Koh Phangan, men det virker litt stressete og vi har vaert litt sene med aa bestille boplass. Saa vi "safer" istedet - jeg kan ikke tenke meg noen bedre plass for oss tre enn paa Phi Phi uansett! Maa innroemme jeg begynner aa glede meg litt til aa dra hjem ogsaa, har vaert lenge borte naa, foeles det som. Det er nesten som om det snart ikke er lagringsplass til flere gode historier! :) Men det er fortsatt 6 dager igjen....












Bryndis gjennom den mest safe flammeringen paa Phi Phi (Ibiza Bar)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar