fredag 10. juli 2009

27 aar gammel i tigerland

Endelig har jeg i d minste litt god tid til aa skrive! Hadde bursdag i gaar, (som va super, by the way! mer om det om litt...) og har fri i dag, saa er i Kanchanaburi sammen en av de andre frivillige (Callum, reptilfrik fra Irland).

Tempel-liv

Livet paa tempelet gaar bare bedre og bedre, utrolig hva man venner seg til og tilpasser seg! Selv om jeg i hui og hast har skrevet noe om det tidligere, er det sikkert en del som lurer paa hva det egentlig er det gaar ut paa, hva vi driver med. Saa jeg skal skissere en gjennomsnittlig dag for en frivillig paa tempelet (det endrer seg hele tiden, men noe er ihvertfall bestandig):




Ca. 07:00 subber vi oss opp til tigerburene og tar med oss de 4-6mnd gamle ungene ned til en plass hvor vi vasker dem foer vi tar dem med til den helligste bygningen paa omraadet (Sala'en). De er saa troette og stoevete paa morgenen at de maa dusjes og skylles litt med vann foer vi tar dem med videre. De er ganske bra trente på denne rutinen saa det gaar som regel veldig fint. Saa gaar vi med dem et stykke bort, vi trener dem til aa gaa i baand, det kan vaere ganske utfodrende, men de begynner aa bli flinke. De er saa sykt sterke, og man maa alltid foelge med paa adferden slik at man kan korrigere dem saa fort de gjoer noe galt. Det er veldig viktig, for hvis de ikke kan aa ga i baand naar de blir eldre, faar man ikke tatt dem med til uteomraadet hvor de trenes, og de kan heller ikke vaere sammen turistene - noe som vil si at de kan risikere aa bli holdt i et bur resten av livet - og det vil vi selvfoelgelig ikke, saa vi frivillige gjoer saa godt vi kan for aa laere dem opp.
 

 

En av de på ca 6 mnd får morgendusjen

Bryndis har hendene fulle med mating ved frokosten




Meg og Payu (1 aar) (han er litt skummel men veldi soet og litt skjeloeyd)



 
Sala'en; munkene sitter paa plattformen rett fram.
Dette er "sentrum" av tempelet, den helligste bygningen.
(på det grønne skiltet står det at kvinner ikke har lov
å trå på plattformen..)


Mens vi er inne paa det temaet maa jeg bare si med en gang at det er en del ting med tempelet som ikke er saa bra, men vi frivillige diskuterer dette hele tida og proever aa bidra med det vi kan. Generelt skjer det forbedringer hele tida, me ting tar bare saa lang tid i slike land... Men uansett saa har vi sett nok til at vi vet at det er til det beste for tigrene i den situasjonen de er i naa - at vi frivillige gjoer saa godt vi kan for dem - for thaifolk behandler dyr helt annerledes enn vi vestlige gjoer...


"Auto" bidrar til ryktene om at tigrene dopes... kan forstaa at folk lurer, hehe...




Men tilbake til hverdagen ja - vi gaar med tigrene til sala'en hvor munkene ber og mediterer, og spiser deres eneste maaltid (frokost) sammen med oss som jobber der og sammen alle tigerungene. Noen turister betaler for aa faa vaere med paa dette, og vi har det svare strev hver dag med aa beskytte dem fra de som naa er ca. 3 mnd - naar de leker med dem under boennestunden foer maten. Tigrene faar frokostmelken sin i sala'en, baade store babyer og smaa trenger minst ett melkemaaltid om dagen. Saa, etter masse "chanting" og snakking - som regel av abboten (han dere har sett paa animal planet - den blide munken med brillene), kan vi spise frokost, som bestaar av ris, ris, ris, masse rare gryteretter med gud vet hva og en del frukt og noen ganger litt kjeks. Jeg har elendig matlyst, muligens pga malariatablettene - er vel egentlig ganske lei av den frokosten og - men uten mat og drikke blir helten sannsynligvis spist opp av tigrene, saa... Ble helt overlykkelig i gaar da jeg fikk kloa i en skaal med ananas!

 
Etter frokosten gaar vi med de smaa (3 mnd) til gym'en deres (et bur) og lar eventuelle gjester faa hilse paa og leke litt med dem foer vi vasker dem med katteshampoo og en hageslange. De liker jo vann egentlig, me aa bli vasket hater de. De er blitt mye flinkere til dette siden vi kom synes jeg - de laerer fort! Forleden vasket jeg dem alene og det gikk kjempefint! Var stolt av dem da :)

 
Burene til de unge tigrene skal spyles og vaskes, og dagen foerste kyllingmaaltid skal forberedes. Vi frivillige tar oss hovedsaklig av de paa 6 mnd naar d gjelder dette. Saa har vi lunsj, som regel fra 11-12. Da proever vi aa faa i oss litt mer mat og finne ut hvem som skal gjoere hva naar folkemengden tramper inn paa tempelomraadet. Klokka tolv moeter vi oppe ved et kunstig vannfall hvor turistene kommer, og vi hjelper til med aa informere paa engelsk. Turistene faar vare med paa aa gaa med de stoerste tigrene ned til canyonen, og det er litt av en jobb aa organisere og gjete en hel stim med forvirra og ukonsentrerte turister. Tempelet har for tiden besoek av 3-400 turister hver dag. Vi frivillige fordeler oss paa tre poster som regel: canyonen (der er de store kattene paa dagen slik at turister kan faa ta bilde ved siden av dem - de lenkes fast for dette selvfoelgelig), vannfallet (de paa 6mnd er der, og en hel del andre ting aa se paa) og gym'en til de smaa (6 personer om gangen faar komme inn og leke, mate etc. de smaa i 45 min noen ganger per dag). De som er i canyonen deltar som regel paa ettermiddagstreninga til de store kattedyrene - dog inne bak det ganske saa symbolske buret. Tempelet stenger ca. klokka 16:30, og da er det tid for aa rydde opp, gaa runde til tigere som ikke faar komme ut, samt loevene, bjoernene, leoparden Supawan og oernen Sirius. Vi gir dem div. leker og lukter og prater med dem en stund for aa stimulere dem, siden de holdes innesperret. Heldigvis bygges det naa en stor uteinnhengning til loevene, og det planlegges en for bjoernene. Rett foer stenging kommer en truck og dumper masse frukt og greier til alle de andre dyrene som trives paa tempelets omraade, og da samler de seg langs hovedveien paa omraadet, alle boeflene, kuene, hestene, hoenene, villsvinene, hjortene, hoenene etc. (og min gode venn kamelen).

Treningstid i canyonen





Payak sjefer over ballen.
Store basketballer funker best, de holder litt
lengre enn fotballer o.l.


Resten av dagen har vi fri, og hvis vi ikke drar inn til byen henger vi frivillige sammen i fellesarealet, eller vi holder tigrene eller noen av de andre dyrene med selskap eller noe annet. Vi kan ogsaa delta paa meditasjon med munkene, noe jeg har planer om aa proeve snart. Vi skal ogsaa bytte paa aa laere dem engelsk, de er veldig ivrige paa aa laere det - og det trengs!

And then there were seven...
Hun som laerte oss opp (Athena) var ferdig med perioden sin forleden, saa da ble vi 9 stk. Den eldste av oss (Darren - politimann på 40 aar) hadde vaert her en tur foer og jobba litt, men for noen dager siden klikka en av de 10 mnd gamle tigrene under treningen i vann-innhegninga, og gikk til angrep paa to av de frivillige (det var foerste gang de var inne med de tigrene). Darren ble bitt skikkelig i arma og fikk et dypt kutt og maatte paa sykehus. Det gikk infeksjon i saaret, saa i ettertid maatte han tilbake og er naa innlagt der og kommer nok ikke tilbake hit. Ulrika dro hjem natt til i gaar, grunnet noe som skjedde hjemme og en del andre grunner. Det er ikke bare bare aa vaere paa en sapass krevende plass saa langt hjemmefra. Men vi sju som er igjen har det kjempefint :) Naar det gjelder kryp-problemet har jeg inntatt en meget avslappa holdning til det, det gaar kjempebra naa som jeg kan litt mer om det som roerer seg rundt meg. Vi har funnet baade slanger og skorpioner de siste dagene, men jeg synes egentlig det bare er interessant naa, saa lenge de ikke er paa rommet mitt!

Tittei! En skorpion på besøk ved hammocken i paviljongen vår



Edderkopp med visstnok normal stoerrelse,
iflg. Callum som holder den er det en ufarlig "huntsman" - biter men er ikke giftig.







Bursdag


I gaar ble jeg hele 27 aar, og det ble litt av en bursdag! Jeg fikk velge hva jeg ville gjoere hele dagen paa jobb, og valgte selvfoelgelig de morsomste tingene, og fikk spesialbehandling hele dagen av de ansatte. Jeg fikk staa utenfor buret ved morgentrimmen til de sore kattene i canyonen, og fikk kose og ta flere bilder med Payak - yndlingen min paa 200+ kg.



Morning exercise i canyonen


Morning exercise paa bursdagen min
(jeg er i bakgrunnen under parasollen - utenfor buret, moahaha :P)




Saa var det tid for trim med de paa 6mnd i vanninnhegninga deres - hvor jeg fikk en skikkelig treningsrunde i bassenget sammen spesielt en av dem, som synes ballen paa enden av bambusstanga mi var kjempemorsom. Alle thaiene kom og gratulerte med meg dagen hele tida, jentene sang - og guttene ropte "beautiful" og "I love you" som vanlig (standard for alle de vestlige jentene som jobber der som frivillige). Etter jobb dro vi frivillig-gjengen til byen, gikk paa nattmarkedet og var ute og spiste bursdagsmiddag, foer vi festa natta igjennom paa diverse barer. Kjempegoey! Godt aa ha fri idag, hehe...

Jeg og Callum har vaert paa moped-tur i dag (det er seriost det skumleste her hittil! Trafikken her er helt sinnssyk - de gjoer alt mulig rart og transporterer alt mulig rart). Men det var verd turen, for vi besoekte et nyoppstarta fristed for elefanter som ikke har hatt det noe bra tidligere, hvor 6 asiatiske elefanter vandra rundt og "snakka" med oss - helt fantastisk opplevelse. Det var foerste gangen jeg klappa en elefant :D Det var en nydelig plass, og elefantene fikk gaa rundt som de ville paa et stort omraade, og bade i elva etc.

Leke/trene-tid med 6mnd-ungene.
God trening for oss også!





Jeg fikk kake to ganger paa bursdagen min,
foerst under middagen og saa paa Buddha Bar :D







Meg og Callum paa Buddah Bar, han i orange silkedress for anledningen, hehe



:D
Men naa romler magen faktisk - da er det paa tide og spise! Hei saa lenge!

1 kommentar: