lørdag 4. juli 2009

Overveldet


Hey! Naa har jeg jobbet 4 dager paa tempelet, og ar allerede opplevd mer enn jeg trodde var mulig paa denne turen. Arbeidet er skikkelig krevende, mye ansvar, lite opplaering og til tider fullstendig kaotisk, men man glemmer det liksom helt naar dagen er over og man sitter og stryker en liten sovende tigerunge eller staar utenfor og "snakker" med en av de store som slapper av i "soverommet sitt". Jeg har som vanlig daarlig tid her, gjengen venter paa meg paa Buddha Bar, men jeg har funnet en internettkafe hvor jeg kan overfoere bilder, saa jeg bare maa legge ut noen av de utallige bildene jeg allerede har tatt (selv om det tar forever aa laste dem opp..)!
In the jungle...
Her er huset vi jentene bor i, for tiden 4 ferskinger og en jente som har veart her 2 mnd (Athena). Hittil har vi sluppet bra ifra krypene, jeg sov faktisk 6 timer uavbrutt inatt, har vent meg til tanken paa bugs litt naa. Vi har ogsaa gode rutiner for hvordan vi unngaar dem...

Sovestund

Luring?

Paa bildet oeverst ser dere meg og en av de fire 2.5 mnd gamle ungene (to jenter og to gutter), som vi jentene (4 frivillige) har mye av ansvaret for hver dag: Owen, Apo, Angkor & Arrow. Det er litt vanskelig aa skille dem fra hverandre ennaa men jeg tror dette er alfahannen Owen (stoerst og foerstefoedt). Vi har netopp gitt dem melk - saa han sover der. Under er en av jentene. De er jo bare babyer, saa de spiser, sover og leker - that's it! De er supernysgjerrige men ogsaa redde for en del ting, men ogsaa skikkelige rovdyr, det gjelder aa passe raa nar man er rundt dem! De biter - hardt! Jeg ble bitt ganske bra i fingeren i gaar da jeg "reddet" en av turistene fra den ene - noen faa kan betale for aa delta paa lekingen og matingen hver dag og en av arb.oppgavene mine er aa beskytte turistene fra aa bli bitt. Jeg har allerede faatt innoevd godt at man ALDRI maa snu ryggen til en tiger som er nogenlunde innen rekkevidde! De er helt utrolig kjappe - snur du ryggen til saa skrus instinktet paa som en tvert. Men bortsett fra det saa minner de ganske om gedigne kattunger med kjempepoter og grov pels. Bildene under er fra "gymmen" til de smaa ungene, hvor de er noen timer paa dagen.
Det går hardt utover inventaret når det lekes....


Hun sovna paa tyggeleken og glemte av tunga ute... litt soet eller?

Her er "sengene" til meg og Ulrika... jeg har den heldige plassen ved vinduet :S Heldigvis ser myggnettene ut til aa fungere kjempebra.





De store kattene trimmes 2 ganger hver dag i et uteomraade (en utgravd "canyon") hvor det er basseng/dam og plass til aa loepe rundt. Det er en helt utrolig opplevelse aa se paa. Alle som skal se paa (ikke mange om gangen) staar inne i et lite "bur" - som ikke er stort mer enn et 1.5 m hoeyt vanlig metallgjerde (ekstra lavt foran). Thai-tigerpasserene er inne sammen tigerene og passer paa og leker med dem saa de faar rørt seg skikkelig.




Yndlingsgutten min og meg
Over ser dere yndlingsbildet mitt hittil - hvis jeg maa velge ett. Rart eller !!??? Det er meg og Payak - den stoerste hannen. Ubeskrivelig foelelse aa vaere saa naer en slik! (Jeg sitter faktisk paa ham, men det vises ikke paa akkurat dette bildet).

Naa maa jeg stikke! Trenger en oel eller noe etter en laaang dag i varmen med litt haaploese 6 mnd gamle tigere og enda mer haaploese turister! Hei saa lenge! :)

2 kommentarer:

  1. Ser sykt kult ut det der!
    Er litt småsjalu for å si det sånn.
    Kos deg som en feit unge i en godtebutikk!

    Hilsen fra Espen-André

    SvarSlett
  2. Mornings!! 9 Juli her, kl. 08:00. Happy bursdag. Blir det no feiring i bushen? Godt øl?? Ha en fin dag og se opp for småkryp. Hilsen onkel & tante i Nydalen.

    SvarSlett