mandag 20. juli 2009

Goodbye, Tiger Temple



Heihei folkens! Naa er det tid for aa forlate Tiger Temple, tross at jeg egentlig skulle vaert der noen dager til. Vanskelig aa forklare opplegget paa liten plass, men alle de frivillige (med unntak av Nami) har forlatt tempelet for et par dager siden. Mye internt styr i tillegg til den tidligere nevnte ulykken, foerte til at sjefsmunken tok en avgjoerelse paa buddhistmunkvis og bestemte seg for aa forandre alle regler for frivillige paa tempelet. Vi fikk beskjed om at vi gjorde en kjempejobb og at vi ikke hadde gjort noe feil, men de maatte forandre reglene likevel, og vi foelte at dette ble helt feil, da dette bl.a. innebar at vi ikke kunne forlate tempelomraadet annet enn paa den ene fridagen i uka, at vi ikke fikk mat annet enn ved frokosten, at vi ikke fikk spise etter kl.11 paa formiddagen, meditere hver kveld - dvs. leve totalt som munker. Og dette hovedsaklig paa grunn av noe som hadde skjedd foer vi kom. Ingen kom og informerte oss om noe, vi fikk bare beskjed om aa enten foelge de nye reglene eller dra. Umulig aa forstaa, vi har gitt opp aa finne ut av det, og selv om vi har proevd aa komme til bunns i det hele saa foelte ingen av oss for aa bli der og jobbe som sultende slaver. Alle de ansatte var kjempelei seg for at vi dro, og den munken jeg hadde prata mest med kom tilogmed og ga meg en kjempestor pose med div. mat og snacks ved frokosten. Det var kjempetrist, det var virkelig vanskelig aa si hadet til tigrene, men det var for det beste uansett. Jeg fikk nesten 20 dager paa tempelet. og fikk gjoere og oppleve mye mer enn jeg trodde var mulig. Jeg vil imidlertid fraraade folk til aa soeke som frivillig paa tempelet paa ei god stund, for det er bare styr og politikk der naa, og de sliter med hele opplegget sitt fordi de ikke har nok engelsktalende folk der. Men jeg bare advarer uansett: soerg for aa ha bein i nesa i saa fall, det er en krevende plass paa mange maater!

oeverst: jeg og Meka i sala'en en tidlig morgen
nederst: jeg tar farvel med minitigrene



Selv om oppholdet paa tempelet ble litt kortere enn planlagt, har jeg laert utrolig mye paa denne tiden. Jeg har naa mye mer av baade respekt og interesse for tigere enn foer jeg kom hit, de er virkelig fantastiske dyr. Jeg har ogsaa faktisk faatt tilbudt et internship paa Big Cat Rescue i Florida i 3 mnd fra januar 2010, noe jeg gjerne vi takke ja til om jeg ser at pengene strekker til.


Men alt til sin tid, jeg er fortsatt i Thailand, og setter kursen mot nye eventyr! Jeg drar IKKE hjem til Norge foer 10.august uansett, reisedelen av oppholdet blir bare litt forlenget. Hele vi tigertempel-frivillig-gjengen har holdt oss i Kanchanaburi de siste dagene, for aa tilbringe tid med alle de fantastiske folkene vi harblitt kjent med her, og planlegge neste steg. I forgaars tilbragte vi dagen ved et svoemmebasseng i byen her - foerste svoemmetur siden jeg kom hit! Det var herlich. I gaar dro vi paa tur til Erawan falls, et viden kjent vannfall - urolig nydelig! Oppover elva gikk vi til 5 av 7 "etasjer" med fosser, og bada i to av kulpene. Det var helt perfekt, fineste vannfallene jeg noen gang har sett ihvertfall, som tatt fra et eventyr, men jeg kunne vaert foruten alle fiskene som var i overkant ivrige etter aa spise paa huden vaar. Det foerte til febrilsk svoemming, men det gorde egentlig bare litt godt med trening!


over: jeg og Bryndis ("B") nyter lenge etterlengta rekreasjon i Kanchanaburi








Peeeace.....


























F.v: Peter, Sonja, Bryndis, meg og Matt














Jeg sier bare en ting: WOW

















Idag tar vi det bare med ro her i byen, bader litt, proever aa faa litt farge (er fortsatt neste like blek som da jeg kom), og planlegger. Jeg og de to islandske jentene setter i morgen kursen mot Bangkok, hvor planen er aa ta fly til Krabi i soer - hvor vi vil utforske omraadet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar